Home
Over mijn werk
Werken
Fotos 'De Cabine'
Fotos DLP
Fotos Licht studies
Exposities
CV
Contact

'De Cabine'

‘De Cabine’ (2009) is een geometrisch vorm gegeven object die via een schuif deur aan de linkerzijde toegang geeft tot een visuele relax ruimte. Op de ligstoel in het midden van de cockpitachtig relax ruimte is plaat voor slechts één persoon. De buitenkant van de cabine is wit, binnen is als zwart, behalve een groot wit ovale projectie scherm. Dit scherm is zo geplaatst  dat het ovale scherm, als je in de stoel zit, bijna je hele blikveld beslaat. Op het scherm wordt doormiddel van een beamer een animatie geprojecteerd. De animatie bestaat slechts uit steeds één kleur die geleidelijke en in een rustig tempo veranderen van kracht en toon. Door dat je in een compleet zwarte ruimte zit (als je de deur dicht doet) en voor je dit grote ovaal hebt dat continu verandert van kleur, vult deze kleur uiteindelijk je hele gezichtsveld. Je verdwijnt in het ovaal en ziet alleen nog maar de steeds veranderend kleur.

Mijn intentie is om met het werk ‘De Cabine’ een plek te creëren die ons even tot rust kan brengen, en ons tevens stimuleert meer bewust te worden van onszelf.
Door ons te focussen, en ons heel bewust te zijn van één ding, zijn we ons ook meer bewust van onszelf. Door middel van een beperkte en neutrale ruimte, waarbinnen een beeld voornamelijk alleen het visuele zintuig prikkelt,  hoop ik een dergelijke ervaring te kunnen oproepen. De ruimte is daarom zo puur mogelijk gehouden, met een minimum aan afleiding. De ruimte moet zodanig positief en toegankelijk voelen dat we ons er totaal aan kunnen overgeven om tot een bijzondere ervaring te komen.

Naast het rustgevende ‘meditatieve’ aspect, gaat het werk ook over bewustwording van waarneming. Hoe nemen we iets waar en hoe bewust doen we dat? Wat wordt waargenomen hangt in die zin ook deels af van ons waarnemingsvermogen. Soms helpt het iets waar te nemen met slechts één bepaald zintuig door de andere zintuigen zoveel mogelijk af te sluiten voor prikkels. Onze waarmening kan hierdoor geleidelijk anders of intenser worden en daarmee ook de beleving van bijvoorbeeld een bepaalde situatie.

 

Dag Licht Projector

Eigenlijk is de 'Dag Licht Projector' (2008), het eerste echt werk dat voortkomt uit de ‘Licht Studies’. De DLP maakt beeld geprojecteerd beeld door middel van he principe van een camera obscura. Het licht dat via de voorste lens naar binnen komt, wordt door een tweede lens als een film geprojecteerde tegen de achterkant van het ronde projectiescherm in de tent. In de tent is op het scherm een soort live opname te zien van de werkelijkheid buiten. Door onze gewening aan het kijken naar geprojecteerde beelden van de werkelijkheid, duurt het even voor je je realiseerd dat wat je ziet geen film is, maar de realtime weerspiegeling van wat buiten de tent is, net zoals in onze ogen zelf gebeurd. Een beetje een ervaring als in de film ‘Being John Malkovich’ (1999) waarin een man op aandringen van zijn vrouw een baan als kantoorklerk neemt bij een bedrijf genaamd LesterCorp. Hij wordt tewerkgesteld op de bizarre afdeling 7½, een kleine afdeling tussen de 7e een 8e verdieping. Terwijl hij daar werkt, ontdekt hij achter een kast een mysterieuze poort. Wanneer hij door de poort kruipt, belandt hij in het hoofd van acteur John Horatio Malkovich. Gedurende 15 minuten kijkt hij als het ware door de ogen van Malkovich en ziet en hoort alles wat de acteur doet. Daarna wordt hij de poort uitgeslingerd en belandt in de berm van een snelweg. Met dit werk laat ik de toeschouwer ook als het waren mee kijken door mijn ogen. Vaak richt ik het zicht van de ‘DLP’ op een ogenschijnlijk oninteressante plek, maar weet doormiddel van de focus van het beeld door de gebruikte lenzen, het interessant er uit te lichten.

 

Licht Studies

Met de ‘Licht Studies’ (2007/2008) was ik op zoek naar de basis ingrediënten van de beelden middelen in mijn werk. De studies laat veelal mijn  fascinerend zien voor het fenomeen licht.  Dit betreft in deze werken vooral kleuren, reflectie en licht zelf. Soms gebruikte ik puurlicht, zoals bijvoorbeeld het licht van lampen, of het aanwezige ‘daglicht’. Ik noem deze studies omdat ze nog steeds veel invloed hebben op het werk dat ik nu maak.

Het onder zoek in deze studies begonnen als platte projecties van digitaal tot stand gekomen beelden. Na verloop van tijd liet ik de lichtbeelden ruimte in nemen. Ik werkte in die zin niet slechts met een afbeeldingen die ik projecteerde op een vlak om ze te kunnen tonen, het projecteren werd onderdeel van het werk zelf. Het bood allerlei nieuwe mogelijkheden. Ik kon met het licht van een projector ook ruimtelijk werken. Ook probeerde ik zonder gebruik van de computer en een beamer met licht beelden te maken. Eerst gebruikte ik daarvoor lampen, maar al gauw zocht ik ook naar een mogelijkheid om beelden te maken met het aanwezige daglicht op een plek. Eigenlijk leverde dit beeldend onderzoek zoveel ideeën op dat ik nog lang niet klaar ben met het maken van werk dat hieruit voortkomt.